Kuulen aamulla kolinaa, loisketta ja auton ääntä. Varhainen
kalastaja on laskenut veneensä vesille veneluiskalta ja nostanut kajakkini
luiskan laidalta ylös nurmikolle. Ennen kanavalle lähtöä käyn rannan kahvilassa
aamukahvilla ja sämpylällä.
Kanava toimii narusta vetämällä. Naru on odotuslaiturin
laidalla ja riittävän alhaalla. Kanavassa ajaa perämoottorilla soutuvene vastaan
suuri koira veneensä keulassa. Kanavan jälkeen avautuva Vankaveden laaja selkä
on täysin tyyni. Vasta selän puolessa välissä viriää heikko vedenpinnan rikkova
tuuli.
Ennen selän kääntymistä etelään kohtaan Tommi Vuorisen, joka
lähti soutamaan edellisellä viikolla Vilppulasta Tampereelle. Nyt hän
paluumatkalla. Tunnistin Vuorisen Aamulehden jutusta, ja tiesin siksi hänen
tarinansa. Vuorinen on asentanut soutuveneeseensä soutulaitteen liukupenkin ja
korottanut hankaimia viitisentoista senttiä. Soutuveneessä on hyvin tilaa kunnon
vesisäiliöille, keittimille ja muille tarvikkeille. Matkaa mies kertoi
taittavasta fiiliksen mukaan ilman sen kummempaa tavoitetta. Yhtä hyvin
kymmenen kuin viisikymmentäkin kilometriä päivässä.
Nousen ruokatauolle Honkaniemen länsipuolen Kirvessaaressa.
Vasta saarelta lähtiessäni huomaan sen lounaispuolella sissipäällikkö Rothin
muistomerkin juurella hyvän rantautumispaikan nuotiopaikkoineen.
Myyrysselkä tuntuu kapeiden salmien ja pienten selkien
jälkeen avaralta vedeltä. Kaksi vesiskootteria suhahtaa vastaan ja kiertää
laajoja kaarroksia korkealle nouseva vesisuihku perässään. En tiedä, kuinka
hyvin keskimääräinen vesiskootteriajaja tuntee vesiliikenteen säännöt ja
käytännöt. Muista vesilläliikkujista ne ovat minusta pelottavimpia, koska ne
singahtelevat suuntaan ja toiseen nopeasti ja ennalta arvaamatta. Sama koskee
monia nopeasti liikkuvia pieniä moottoriveneitä. Helpoimmin ennustettavia ovat
purjeveneiden, uppoumarunkoisten moottoriveneiden ja vetouistelijoiden
liikkeet.
Vähänkään isommilla vesillä liikkuvan retkimelojan on
viisasta käydä ainakin saaristolaivurikurssi. Kurssilla käydään läpi
vesiliikenteen väistämissäännöt, navigoinnin perustiedot, merimerkit ja monia
muita hyviin merimiestaitoihin kuuluvia asioita. Rannikkolaivurikurssi syventää
tietoja ja lisäksi opetellaan vuorovesi- ja merkintälaskut. Merkintälaskuilla
määritetään suunta pitkillä etäisyyksillä karttalehdeltä toiselle. Vaikka
meloisi väylien ulkopuolella eikä itse tarvitsisi vesiliikenteen sääntöjä,
auttavat ne ymmärtämään toisten vesilläliikkujien käyttäytymistä. Paitsi
vesiskoottereiden.
Näsijärven Koljonselkä on kuulemma harvoin rasvatyyni. Ei
edes joka vuosi, kuulen Tampereen Navigaatioseuran laiturissa Vähä
Lammisaaressa. Pidän saaressa kirjoitus- ja ruokatauon. Aamulehden
toimituksesta soitetaan, että melon liian nopeasti. Hienoja paikkoja jää
näkemättä. Kuulen, että Näsijärven itäpuolen Paarlahti olisi vaikuttava paikka.
Paarlahden vuono on kaikkineen viisitoista kilometriä pitkä ja Suomen syvin
sisävesivuono. Epäilen, että Inarinjärveltä löytyisi vielä mittavampia vuonoja,
mutta voin olla väärässä. Melon siis Paarlahteen.
Kämmenniemen edustan saarissa koivut alkavat jo kellertää
ruskan väreissä. Etsiskelen Käälahden pohjukasta jatkuvaa Aunessalmea ja
Paarlahden vuonon alkua. Kapea salmen suu erottuu vasta läheltä. Aunessalmen
kivisen museosillan takana on uudempi korkea ja pitkä Kaitalahden silta, jonka kaarevan
tukipalkin päältä teinipoika heittäytyy ketjun varassa veteen kuin Tarzan.
Pyydän poikaa hyppäämään uudelleen, koska en ehtinyt ottaa valokuvaa. Poika
puistelee selkä punoittaen päätään eikä aio enää toista kertaa hypätä.
Ilta alkaa huolestuttavasti hämärtyä, kun melon kapeaa,
jyrkkärantaista vuonoa itään. Ainoat kelvolliset leirirannat ovat yksityisiä
mökkirantoja. Kuulin Aamulehden toimituksesta, että Isosaaressa on ainakin joskus
ollut seurakunnan leirikeskus. Lopulta huomaan Isosaaren jälkeisen Kulkkilan
Isosaaren pohjoisrannalla ulkotakan, jonka valkoinen tiilihormi on ristin
muotoinen. Nousen laiturille, kierrän aution saaren pihat ja rakennukset, ja
lopulta viritän teltan pimeässä iltayössä saunan laiturille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti