Harmaa sade alkaa samalla, kun nostan kajakkini laiturilta veteen.
Kierrän Eräpyhän niemen ennen kuin suuntaan Ristiselän yli luoteeseen kohti
Orivettä. Ristiselkä on nimensä mukaisesti kahden pitkän selkäveden, Kangasalta
Längelmäelle ja Kuhmalahdesta Orivedelle johtavien selkien risteys. Sopivalla
tuulella Ristiselän aallokko voi olla haastavaa.
Lehtisensaaren jälkeen sivutuuli loiskauttaa vettä silloin
tällöin kajakin kannen yli ja kylkeeni. Retkipäivät täyttyvät samanlaisina
toistuvista rutiineista, lähtötoimista, rantautumisista, ruokatauoista,
leiriytymisistä ja pakkaamisesta. Käyn usein rannasta lähdettyäni mielessäni
asioita läpi kuin tsekkauslistaa. Nyt alan epäillä, onko istuinaukon takana
oleva päiväluukku kunnolla kiinni.
En jäykän selkäni vuoksi pysty käyttämään takana olevaa
päiväluukkua meloessa. Yletyn oikealla kädelläni päiväluukun kumikanteen juuri
sen verran, että huomaan sen olevan auki. Saan paineltua kannen mielestäni
kiinni, mutta melon varmuuden vuoksi Korrinniemen rantaan tarkistamaan luukun
sulkeutumisen. Kumiluukut olisi pitänyt voidella ennen lähtöä silikonilla.
Kovetuttuaan ne eivät välttämättä sulkeudu tiiviisti, vaikka siltä näyttäisi.
Alkaa olla aika vaihtaa luukkujen kannet uusiin. Vaikka kajakkini on vasta
kuusivuotias, on sillä melottu tuhansia kilometrejä ja sitä on säilytetty ulkona
kesät talvet.
Olin suunnitellut päättäväni retken Oriveden aseman lähellä
olevaan venesatamaan. Siitä olisin ajanut taksilla Oriveden keskustaan ja
sieltä bussilla Virroille autoa hakemaan. Paikallinen fysiopalvelu- ja
melontayrittäjä (melontaa.fi) tarjosi mahdollisuutta jättää kajakki tavaroineen
hänen rantaansa Venehjoelle, ja tartun ilomielin tarjoukseen.
Melon venesataman ohi ja nousen hetkeksi maihin sateisella,
autiolla uimarannalla. Tutkin kartalta Venehjoen suun sijaintia.
Melontayrittäjä Haikka on asioillaan puoleen päivään sakka, ja minulla on hyvin
aikaa käydä tutkimassa, kuin lähelle Oriveden keskustaa melomalla pääsen.
Kapea Venehjoki mutkittelee asutuksen, kesämökkien ja
lehtimetsän keskellä kuin venetsialainen kanava. Kolmen kilometrin jokimelonnan
jälkeen edessä avautuu Orisselkä, jonka itälaidalla kiitää vihreävalkoinen
pikajuna. Melon länsilaidan tuntumassa ja etsin väylää Kirkkolahteen. Vielä
pari kymmentä vuotta sitten Kirkkolahteen on ajettu perämoottoriveneellä. Nyt
sinne johtaa parin metrin levyinen kaislikon reunustama matala oja.
Sauvon ojaa pitkin Pikkusärkkä-nimiseen lampeen junaradan
viereen. Lammen kautta ei pääse jatkamaan Kirkkolahdelle. Kirkkolahden oja
kapenee reilun metrin levyiseksi ja kajakki ottaa kiinni pohjamutaan. Sauvon
perä edellä takaisin Pikkusärkän lampeen ja päätän, että lammessa olkoon
retkeni päätepiste. Asetan kameran jalustan varaan romahtamaisillaan olevalle
venelaiturille ja teen retken päätösvideon spiikin kevyessä vesisateessa.
Palailen Venehjokea takaisin pari kilometriä Haikan
kajakkirantaan. Nostamme kajakin nurmikolle, käyn suihkussa ja juomme kahvit.
Melontaa.fi vuokraa kajakkeja ja järjestää melontaretkiä lähivesille. Melomaan
voi lähteä Venehjoelta tai kalusto kuljetetaan haluttuun paikkaan. Yksittäisten
melojien ja melontaporukoiden lisäksi asiakkaina ovat muun muassa yritysten
henkilöstöosastot.
Koululaisryhmien parin tunnin melotuksessa on haasteensa.
Ensin neuvotaan, miten kajakkiin mennään ja miten sieltä tullaan pois. Siihen
väliin sovitetaan itse melonnan opastus. Ja aina joukossa on joku, joka
uhkarohkeasti tekee kaiken niin kuin itse kuvittelee oikein olevan.
Saan kyydin Oriveden keskustaan. Nousen bussiin, jossa ei
voi maksaa pankkikortilla. Matkahuollon vierestä on K-marketin kassalta voi
onneksi nostaa käteistä, ja pääsen Virroille. Editoin puolentoista tunnin
mutkaisen bussimatkan aikana videon ja viimeistelen viimeisen retkipostaukseni
Aamulehden verkkosivuille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti