Olin lukenut jotain, että Valkeakosken kanava kannattaa
ohittaa kärräämällä. Kyselin kanavan ohittamisesta Tampereen Vihurin melojilta vajalla
käydessäni, mutta en saanut kanavasta tarkempaa tietoa. Viitapohjan
venelaiturin veneilijän mukaan kanavassa on melojalle liian kova ja vaarallinen
virtaus.
Nostan kajakin kärrylle etelärannan veneluiskalta vähän
ennen kanavaa ja kärrään kajakkia joitakin satoja metrejä ylämäkeen. Kanavan
korkeusero on neljä ja puoli metriä, ja sen vedenkorkeutta muutetaan
sulkuporttia raottamalla. Tästä syystä alaportin alapuolelle syntyy voimakas
virtaus vedenpinnan laskun aikana. Jos samaan aikaan viereisen voimalaitoksen
turbiineja käytetään, sulun alapuolen odotusaltaaseen syntyy voimakas ristiaallokko.
Yläportin yläpuolen tekee haasteelliseksi voimalaitoksen
puolen imu. Sulkua on lähestyttävä ja siitä on poistuttava tiukasti
etelälaidalla pysytellen. Seurasin yhden sulutuksen kanavan reunalta. Sulutus
ei näyttänyt poikkeavan kovinkaan paljon Lempäälän kanavan virtauksista. Tosin
kaikki virtaukset eivät näy päälle päin. Sulutuksessa siirtyvät viisi tuhatta
vesikuutiota ei ole ihan pieni määrä. Seuraavalla kerralla ehkä menen sulun
kautta. Tässäkin sulussa kannattaa jäädä aivan sulun takaosaan kumpaankin
suuntaan mennessä.
Jatkan melontaa sulun yläpuolen mattolaiturin vierestä,
mutta nousen lähes saman tien maihin Apianlahden leirintäalueen rannassa. Käyn
suihkussa, laitan ruokaa ja kirjoitan jonkin aikaa. Vielä ennen Mallasveden
isolle selälle pääsyä on ohitettava Apian kanava.
Kanavan virtaus kuuluu olevan heikko paitsi jos sulkukanavassa
on vilkas liikenne. Nyt veneitä kulkee kaiken aikaa. Lähestyn varovasti
kanavaa. Virta nappaa kajakin keulan mukaansa, kääntää poikittain ja liuún
virran mukana takaisin Apianlahteen. Yritän uudelleen paremmalla vauhdilla ja
kohtisuoraan. Annan takaa tulevan moottoriveneen mennä edeltä ja saan sen
peräaallosta hyvän surfin melkein koko kanavan läpi.
Mallasselän
pohjoislaita vaikuttaa melkoisen karikkoiselta. Kiviä on pinnan yläpuolellakin
melkein kuin Vaasan saaristossa. Kaksi suppailijaa onnistuu melomaan Mallasselälle
Apiankanavan vieressä kulkevan kivikkoisen ja virtaavan salmen kautta.
Paikallinen kajakkimeloja pysähtyy juttelemaan ja kertoo käyneensä mutkan
Roineella.
Otan suunnan Pälkäneen kirkon torniin ja melon suoraan yli
kymmenen kilometrin mittaisen Mallasselän yli. Muutama merimetso lentää
pintakiviltä toiselle edelläni. Ainoat kajakkia keikuttavat merkittävät aallot
syntyvät veneiden peräaalloista. Sunnuntai-iltapäivän veneliikenne on
vilkkaampaa kuin koko tähänastisella matkallani.
Kostianvirran suulla toimi aikoinaan leirintäalue, mutta nyt
paikalla on omakotitaloja. Melon vilkkaan ja hoidetun näköisen uimarannan ja
omakotitalojen ohi venerantaan lyhyelle maatauolle. Paikalla voisi yöpyä ellei
siellä olisi tavattoman paljon ihmisiä. Meloessani virtaa ylös kyselen rannan
veneilijöiltä turhaan Pälkäneveden leiripaikoista.
Melon Pappilanlahden pohjukkaan paikallisten mökkiläisten
yhteisrantaan kirjoittamaan ja leiripaikoista kyselemään. Karttaani ei ole
merkitty Pälkänevedelle yhtään laavua, tulipaikkaa tai retkisatamaa. Kuulen,
että Ratasaaren kaakkoiskulman niemessä on kunnan ylläpitämä laavu.
Ratasaaren laavu paloi joitakin vuosia sitten maan tasalle.
Paikalliset Lionsit, kunta ja muutama yritys kustansivat uuden laavun, joka
poikkeaa muodoltaan perinteisestä mallista. Joku insinööri sen kuulemma suunnitteli.
Laavun edessä palaa korkea nuotio. Melon laavun ohi niemen
ympäri, mutta palaan sitten laiturirantaan. Nostan kajakin kokonaan laiturille.
Kaksi miestä istuu tulilla ja paistaa makkaraa. Juttelemme retkeilystä,
alkavasta viljanpuinnista, vanhoista kunnon perämoottoreista ja vesilintujen
metsästyksestä. Hämärän laskeuduttua miehet lähtevät ja minä kömmin pieneen
telttaani nukkumaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti