Kun ulkoparraslistan liimauspuristimet oli irrotettu, viimeisteltiin partaan yläreuna kansien kanssa samaan linjaan kevyesti höyläämällä ja hiomalla. Tähän asti kanootin runko on näyttänyt aihiolta, mutta parraslistojen asennuksen jälkeen se alkoi näyttää valmiilta kanootilta. Ihmeen suuri on parraslistan vaikutus kanootin ulkonäköön.
Takakansi ja parraslistojen päät. Takakannen poikittainen tukilista toimii kantokahvana.Tänään ”verhoiltiin” istuimet. Istuinten nauha kasteltiin perusteellisesti, koska sitä voi venyttää märkänä jopa puolitoista senttiä. Nauhojen toinen pää ammuttiin hakasilla kiinni, vedettiin märkänä kireälle ja kiinnitettiin toinen pää. Kun nauhat kuivuvat, ne kiristyvät todella tiukalle. Päädyin mustan ja tummanharmaan sävyihin.
Seuraavaksi mitattiin ja porattiin parraslistoihin istuinten kiinnitysreiät. Istuimet riippuvat partaasta 20 senttisillä pulteilla. Päädyin laskemaan istuimet sentin verran alemmas kuin melomassani esisarjan kanootissa. Halusin kanoottiin hieman enemmän vakautta. Istuinta on myöhemmin mahdollista nostaa.
Etuistuimen reiät porattiin muutaman sentin mallikappaletta taemmas, jotta yksin perä edellä meloessa painopiste olisi vähän keskemmällä.
Etu-ja takakannen pienet kaarevat sisäänvedot jyrsittiin alla olevan tukipuun muotoon laakerijyrsimellä, ja kansien takareunat hiottiin sellaisiksi, ettei niiden reunat paina tai hierrä sormia, kun kanoottia kannetaan. Pitkin päivää kävin kanootin sivuja ja yksityiskohtia läpi hiomapaperin kanssa, ettei mihinkään jäisi epätasaisuutta, joka haittaa myöhemmin meloessa ja kanoottia kantaessa. Joka välissä ja lopuksi sisäpuoli imuroitiin ennen sikaflexin vetämistä.
Sikaa meni saunoihin vajaat puolitoista tuubia. Periaatteessa sen vetäminen oli yksinkertaista, kunhan oppi laskemaan saumaan sopivan määrän massaa. Vaikeinta oli keula- ja peräpiikkien sisäpuolten massaaminen, koska kannet oli jo asennettu, ja asennuskohta oli kovin kapea ja ahdas.
Jos oli sikamassan vetäminen suhteellisen yksinkertaista ja melko siistiäkin – kumihanskoja kului noin neljä paria – suojaksi vedettyjen maalarinteippien poisto oli sitäkin sottaisempaa. Enpä olisi uskonut. Massainen teippi kerääntyi toiseen käteen isoksi sykkyräksi ja sen kanssa sai olla todella varovainen, ettei sotke kanootin sisäpintoja.
Teipin irrottaminen kumihanska kädessä oli työlästä. Kohtalokas virhe oli jättää toisesta kädestä hansikas pois. Sikamassa on eri asia kuin silikoni, jota voi vedellä paljaalla kostutetulla sormella ja pyyhkiä sitten sormen puhtaaksi. Sika ei lähde pyyhkimällä eikä kastelemalla, ei kunnolla edes asetonilla ja saippualla.
Homma kävi todella hankalaksi sen jälkeen, kun ainoan hanskakäden kumihansikas repesi kesken teipin irrottamisen. Loppuilta on kulunut käsiä astianpesuaineessa liotellessa ja kynsiharjalla harjatessa. Vielä on sikaa sormissa ja varsinkin kynsien alla.
Päivän toiseksi viimeinen askare oli reikien poraaminen kanootin keulaan ja perään kiinnityslenkkejä varten. Reiät täytettiin epoksimassalla. Huomenna, kun epoksi on kovettunut, niiden sisään porataan vähän pienempi reikä, jolloin kiinnityslenkki kulkee kanootin steevien läpi niin, että puun ja reiän väliin jää hyvänlainen kerros epoksia.
Liimauksia varten kanoottiin oli ruuvattu kymmenen ruuvia sellaisiin kohtiin, joissa ei voinut käyttää puristinta. Viimeisenä askareena ruuvinreiät poratiin kuuden millin poranterällä ja reikiin liimattiin kuuden millin puutapit.
Huomenna on tervauspäivä. Ja kun terva on vähän kuivatanut, kiinnitetään istuimet, kääritään kanootti kevytpressuun, nostetaan autonkatolle ja ajetaan kotiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti