tiistai 11. kesäkuuta 2024

Kanootin veistoa – steevit kohdalleen

Seitsemäs virallinen kanootinveistopäivä. Aamulla irrotettiin ykköslautojen puristimet. Kanootin runko ei ole silti vielä valmis. 

Kanootin veistäminen aloitettiin viime viikon maanantaina kiinnittämällä kölipuu jigissä olevien kaarien harjalle ja liittämällä kölipuun päihin viistolla liitoksella etu- ja perästeevit. Steevit viistettiin höyläämällä ankarasti ja ne jäivät kanootin sisäpuolelle. 

Perästeevi on kiinnitetty epoksilla ja ruuvattu kuivumaan. Ympärillä on teipit suojaamassa runkoa liimaroiskeilta. Myöhemmin ruuvit poistetaan ja steevit muotoillaan rungon mukaisesti. 


Tänään kiinnitettiin tai toisin sanoen upotettiin ulkopuoliset steevit. Keula ja perä muotoiltiin siten, että steevit jatkavat luontevasti hieman kaarevaa kölilinjaa. Käytännössä se tarkoitti reipasta kavahölyän ja käsihöylän käyttöä. 

Steevit tuli saada sovitettua runkoon niin, ettei niiden ja rungon väliin jäänyt rakoa. Aloitin perästeevistä; se tuotti aika tavalla sovittamista, höyläämistä, sovittamista, hiomista ja sovittamista. Lopulta se asettui suorassa linjassa paikoilleen, ja ruuvattiin sisästeeviin kiinni. 

Keulassa steevin upottaminen sujui vähän helpommin ja nopeammin. Kun molemmat oli saatu kiinni, ne irrotettiin, täytettiin sen alle jäävät liimattomat kolot ja liimattiin kiinni. Liimaus tuettiin kuivumaan ruuveilla, jotka oli aiemmin kiinnitetty ja sitten irrotettu. 

Sisäpuoleiset parraslistat menossa liimaukseen. 


Seuraavaksi mitoitimme ja sahasimme sisäpuoleiset parraslistat. Listan ja partaan väliin jää kymmenen sentin välein seitsemän sentin rako, joka helpottaa tavaroiden kiinnittämistä kanoottiin ja myös sen tyhjentämistä vedestä. Mitoitus piti tehdä tarkasti, koska tässä vaiheessa määrittelimme keula- ja peräkannen pituudet ja istuinten paikat. Istuimet kiinnitetään aikanaan riippumaan parraslistasta. 

Kun aikaa jäi, sahasin melojen ääriviivat aiemmin liimaamistani aihioista. Saa nähdä, ehdinkö saamaan meloja valmiiksi kurssin aikana. Jos en ehdi, siitä ei tule suurtakaan ongelmaa, koska minulla on jo kaksi kanoottimelaa valmiina. Tosin ne eivät ole majavanhäntämallisia, vaan lähes tasakärkisiä yleismeloja. 

Päivän päätteksi sahasin kaksi majavanhäntämelan aihiota. Vielä on paljon höyläämistä ja hiomista, ennen kuin näillä vettä lapetaan.


Olen seurannut sääennusteita sillä silmällä, että perjantaina kurssin päätyttyä kanootti pitäisi saada kuljetettua auton katolla vajaat viisisataa kilometriä kotiin. Kanootti pintakäsitellään eli tervataan perjantaina aamulla, eikä se ehdi kuivua kunnolla ennen kotimatkaa. 

Päätimme hankkia kevytpressut ja teipata kanootit kuljetuksen ajaksi pressujen sisään siltä varata, että kotimatkalle osuu sade- ja pahimmillaan raekuuro. Sää on ollut todella vaihteleva viime päivinä, välillä sataa kaatamalla ja välillä paistaa aurinko.

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti