ruotsiksi. Sen seurauksena saan yhteydenottoja myös muista pohjoismaista. Kiitokset vaasalaisille.
Avovesikauteni on kulunut pääosin kuivalla maalla työssä, matkoilla ja fillaroidessa. Melontaan ja kajakkien kokeiluun on jäänyt liian vähän aikaa. Jospa loppukautena ehtisi enemmän veden äärelle, kesähän on kelien puolesta vasta edessä päin. Kajakkikokeiluja on kiva tehdä, mutta ne ovat melko työläitä, jos yrittää tuottaa lukijalle hyödyllistä tietoa ja kuvaa. Tarvitaan sopivia kelejä ja valoa, sekä ennen kaikkea aikaa meloa ja kirjoittaa.
Elokuun lopulle suunnittelen noin puolentoista viikon retkeä sisävesille. Reitistä osaa melotaan vuosittain, mutta toisesta osasta en ole vielä löytänyt kattavaa retkikuvausta. En vielä tiedä, millä kalustolla retkeni melon. Reitti sisältää ainakin kaksi kanto-osuuttaa (=kärräysosuutta). Olisi kiva kokeilla tällä kertaa jotain muovista retkikajakkia, esim. P&H:n Scorpiota tms.
Mutta nyt otsikon asiaan:
Haluatko itsellesi ketterän mutta silti melko nopean ja kantavan merikajakin?
Ajattelin myydä oman Tahe Revalini, jonka hankin aikanaan itselleni 50-vuotislahjaksi. Kajakilla on melottu tuhansia kilometrejä, laskuituinen kansi on auringossa haalistunut, lasikuitupohjassa ja kannella on retkikäytön jälkiä. Mutta niinhän hyvät farmaritkin näyttävät jo uutena kauhtuneilta. Selkeimmät kuvat kajakista on varmaan Kayman Fury-jutun yhteydessä.
Kanteen on upotettu Silvan kompassi. Istuimessa on sentin irrallinen koroke ja alkuperäinen pehmuste sen päällä. Selkätuki on Welhon kankainen leveä remmi, mutta mukaan tulee myös alkuperäinen, tukevampi noja. Reistuet on fiksattu solumuovilla sentin pari alemmas. Kajakissa on Smart Track -polkimet ja mukaan kuuluu saman sarjan peräsin. Kajakissa on myös metallinen evä. Itse käytän meloessa yleensä pelkkää evää, enkä miedommilla keleillä aina sitäkään. Etukannen muoto sallii melko pystyn melonta-asennon, mutta polvia ei sentään saa vedettyä aukossa koukkuun kilpamelojien tapaan.
Kajakki on 555 cm pitkä, 54 cm leveä ja sen kantavuus on 155 kg. Sen jaksaa nostaa yksin auton katolle. Pohja on v-muotoinen ja rokkeria on paljon. Se siis viihtyy hyvin aallokossa ja kääntyy vaikka paikallaan, kun sitä kallistaa reippaasti. Niin, aukko ei ole liian iso. 72 x 40 cm. Siitä mahtuu kyllä hyvin 184 senttinen, alle satakiloinen mies sisään vaikka pää alaspäin veden alla re-entryä tehdessä. Aukkopeitto on kombi-mallinen, neopreenia ja yläosa kangasta.
Tavaratilat on retkille hyvin riittävät. Tyhjänä vähän kiikkerän oloinen kajakki on kuin kotonaan retkilastissa, vakaa ja helposti hallittava. Suurin osa tämän blogin retkistä on melottu tällä kajakilla. Mm. Päijänne, Saimaa, Etelä-Rannikko, Vihti-Tammisaari, Ulko-Kalla, 100 kilometriä päivässä jne.
Ja että miksikö ajattelin myydä? Eihän kajakissa mitään vikaa ole. Pitäisin kajakin mielellään itselläni hamaan hautaan asti, mutta realiteetit tulevat vastaan. Ensimmäinen on raha, toinen on tila. Jos joku Revalini ostaa, hankin tilalle heti uuden (käytetyn tai kakkoslaatuisen) kajakin. Koska kuljetan kajakkia paljon auton katolla ja melon kaikenlaisissa vesissä (ehkä vielä helpoissa koskissakin), seuraava kajakkini on vähän lyhyempi ja voisi olla muovia. Tai sitten hyvin tukevaa kuitua.
Alle tuhannella eurolla en kajakistani luovu, mutta kovin paljon ei päälle tarvitse antaa, että saa paljon suolaista ja makeaa vettä nähneen ja monilla retkillä koetellun kajakin omakseen.
Jos kiinnostaa, lähetä sähköpostia: pekka.j.lassila(at)gmail.com
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
-
Kaikki avantouimarit ja melojat, jotka käyttävät neopreenihanskoja ja -tossuja, säilyttävät nurkissaan melkoisen voimakasta hajuhaittaa. Muu...
-
Jos ryhdyt harrastamaan melontaa ja sinulla on mahdollisuus käyttää melontaseuran kajakkeja, kannattaa ehkä kuitenkin ostaa oma mela. Melan ...
-
Kalajoelta länteen parinkymmenen kilometrin etäisyydellä avomerellä sijaitsee Kallankarit, parinkymmenen hehtaarin laajuinen Maakalla ja v...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti