Koska Kayman Fury on brittityylinen kajakki, en malta olla
vertaamatta sitä vanhemman vuosikerran brittityyliseen merikajakkiin. Verrokiksi
sopii hyvin kuusivuotias, tuhansia kilometrejä melottu Tahe Marinen Reval,
jonka runkoa väitetään legendaarisen merikajakin, Valley Nordkapin kopioksi.
Nordkap samoin kuin Reval ovat peräisin viime
vuosituhannelta ja edustavat ainakin yhden sukupolven ikäistä
suunnitteluihannetta merelle ja aallokkoon sopivasta kajakista. Kayman Fury
puolestaan edustaa uudempaa brittiläistä suunnittelulinjaa ja muistuttaa
läheisesti mm. Tideracen kajakkeja.
Tiderace Xploreista minulla on Suomen rannikon mittainen kokemus, Tiderace Vortex on tuttu sisävesiltä, Revalilla olen melonut Suomenlahden läpi koko pituudeltaan ja Inaria lukuun ottamatta kaikilla Suomen suurilla sisävesillä. Tahen Greenladilla olen melonut vajaat tuhat kilometriä ja otan sen verrokiksi sen vuoksi, että pohjan muoto on melko lähellä Kayman Furyn pohjan poikittaislinjoja.
Tiderace Xploreista minulla on Suomen rannikon mittainen kokemus, Tiderace Vortex on tuttu sisävesiltä, Revalilla olen melonut Suomenlahden läpi koko pituudeltaan ja Inaria lukuun ottamatta kaikilla Suomen suurilla sisävesillä. Tahen Greenladilla olen melonut vajaat tuhat kilometriä ja otan sen verrokiksi sen vuoksi, että pohjan muoto on melko lähellä Kayman Furyn pohjan poikittaislinjoja.
Vasemmalla Reval, oikealla Fury. Kumpikin on 54 cm leveä. Pohjan poikittaisprofiilien ero on selkeä sekä keskellä että kuvassa näkyvässä peräpäässä. |
Kayman Fury on tehty merelle vuorovesiaalloilla leikittelyyn
samoin kuin Tideracen Vortex. Kaymanin varsinaisia pelipaatteja ovat lyhyemmät
Grazy ja Grazy hv. Fury on näistä reilun jalan verran pidennetty ja paremmin
retkimelontaan soveltuva versio. Fury on kuin Vortexin ja Xplorein risteytys.
Ehkäpä hyvin lähellä Tideracen Xtra –mallia.
V-pohja on keskialueelta hyvin loiva, lähes tasainen ja muistuttaa
Greenlandia tai lähes lattapohjaista Vortexia. Kajakki on vakaa, enkä saanut
sitä kaatumaan, vaikka kallistin kuuden-, seitsemänkymmenen asteen kulmaan. Sen
jälkeen se olisi kaatunut helposti, mutta nousi ylätuennalla kevyesti ylös.
Kajakin takakansi on matala, aukon takaa vain 18 sentin korkuinen, joten
jäykkäselkäinenkin saa nojattua painopisteen riittävän alas helppoon eskimoon
ja ylätukeen.
Kayman Fury on ensimmäinen melomani merikajakki, missä sain siirtää polkimet
etummaiseen asentoon. Minua pitkäjalkaisemmat eivät tähän kajakkiin mahdu ilman
polkimien siirtoa tai poistoa. Jos meloisin tällä pitempään, vaihtaisin Smart
Track –polkimet levyjalkatukeen tai yhdistäisin polkimet poikittaisella
laudalla. Kajakin kannen voimakkaat viisteet verottavat varvastilan
reuna-alueilla 42 numeron jalalle minimiin. Levyjalkatuki mahdollistaisi
jalkaterien pitämisen pystyasennossa tilan keskiosassa. Tosin reisituet tekevät
aukon keskiosasta polville liian ahtaan.
Furyn etukansi vaikuttaa meloessa kapealta, ja reilusti
eteen ulottuvat kannen viisteet korostavat kapeuden vaikutelmaa. Revalin kuten
monen muunkin kajakin etukannen viisteet alkavat aavistuksen verran polkimien
etupuolelta ja pystyllä melontatyylilläni kolhin melan jatkuvasti kannen
reunaan melko tarkkaan sadankymmenen sentin päästä selkätuesta. Furyssa en saa
melaa osumaan kertaakaan kannen reunaan. Viisteet ulottuvat kauas eteen ja
kajakki on kuin onkin polkimien kohdalta noin tuuman kapeampi kuin Reval ja
moni muu melomani kajakki.
Etukannen viisteet ulottuvat etuluukulle asti. Kunnon viisteet ja etukannen kapeus mahdollistavat hyvän pystymelontatyyliin ilman, että mela kolisee jatkuvasti etukannen reunaan. |
Etukannen kapeudesta, loivan v-pohjan tukevuudesta ja
matalista taka- ja sivukansista kai johtuu, että Kayman Fury tuntuu jollain
tapaa kevyeltä ja helpolta melottavalta. Tuntuma veteen ja aaltoon on herkkä,
kajakkia on helppo ohjailla ja käsitellä. Samanlaisesta herkkyydestä,
suuntavakavuudesta ja kontaktista veteen olen nauttinut matalalla Greenland
T:llä meloessani. Vain nopeudessa Fury häviää selvästi Greenlandille. En
kokeillut huippunopeuksia, mutta testilenkkien keskinopeus jäi selvästi alle 8
km/h, kun se Greenlandilla oli useimmin yli 8, jopa 8,5 km/h. Furylla meloin syyskylmässä, Greenlandilla leppeissä kesäkeleissä.
Vain uimahallissa olen kokeillut eskimomelaa, mutta Kayman
Fyrya meloessani tuli jostain syystä mieleen, että eskimomela voisi tämän
kajakin kanssa olla kiinnostava vaihtoehto. 208 senttinen Bracsa Typhoon tuntui
pystytyylillä meloessa jotenkin pitkältä ja aavistuksen kömpelöltä.
Edessä ja takana on kunnolliset melaparkit. |
Tavaratilat vaikuttavat vähintään yhtä suurilta kuin
hoikassa Revalissa ja selvästi suuremmilta kuin Greenlandissa. Soikeat
pakkausluukut ovat reilun kokoiset ja niiden kautta pujottaa isommankin
retkiteltan helposti kannen alle. Takakannen alla on melkoisen matalaa. Uskon
sinne kuitenkin normaalit takaluukkuun pakattavat retkitavarat mahtuvan.
Takapäiväluukun kansi ja tila ovat reilun kokoisia ja kansi viisaasti keskellä kajakkia. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi luukun kansi on reunassa. Kantta ei kuitenkaan koskaan pitäisi avata vesillä yksin ollessa. Avasin kerran, mutta en tee sitä enää. Etupäiväluukku on melkoisen matala. Tilaan mahtuu pokkarikamera, puhelin, energiapatukat ja muuta pientä, mitä ei sijoita liivin taskuun. Rautaista puukkoa sinne ei kannata laittaa, jos etukannella on kompassi.
Meloin kajakilla joitakin kymmeniä kilometrejä
uusimaalaisessa järvessä enintään kymmenen metrin puuskaisessa tuulessa ja
Pirkanmaalla Pyhäjärvessä kuuden metrin tuulessa. Kajakin evä riittää hyvin
pitämään kajakin kurssissa kaikilla tuulensuunnilla. Ihan heti evää ei edes
tarvitse laskea, suunta pysyy kohtalaisesti evä ylhäälläkin.
Melontakokemuksella voi toisin olla tässä osansa. Vuosia sitten en selvinnyt
banaanikajakilla ilman peräsintä edes sileällä. Sitten opin käyttämään evää ja
myöhemmin otin kolisevan peräsimen pois. Tänä kesänä en ole muistanut aina edes
käyttää evää kajakilla, jota en aluksi saanut kulkemaan suoraan kuin
peräsimellä.
Lasikuitutyö vaikuttaa siistiltä ja viimeistellyltä. Keskeltä
kovat kumiluukut asettuvat tiiviisti edessäkin, vaikka luukun reunat näyttävät
kapealla keulalla hieman irvistelevän. Huomasin etukannen luukun pullistuvan ja
laskevan sisään lämpötilavaihteluiden mukaan. Kansi on siis tiivis. Myyjän
mukaan kajakki on aallokkoon suunniteltuna tukevaa tekoa, enkä tällä tuntumalla
osaa muutakaan väittää.
Kenelle Kayman Fury voisi olla sopiva kajakki?
Kajakki sopii monipuolisesti aallokkoleikkeihin ja retkeilyyn. Nopeutta tavoittelevaan kuntolenkkeilyyn on ihan eri mallit, brittiläinen banaani tavoittelee toisenlaisia käyttäjiä. Monipuolinen ja vakaa kajakki sopii myös vähän meloneille. Tässä eivät melontaominaisuudet lopu vielä kolmantenakaan kesänä, ehkä eivät koskaan. Uskaltaisin meloa tällä kajakilla ominaisuuksien puolesta Maarianhaminasta mantereelle tai Padasjoelta Kelventeelle reilussakin tuulessa.
Kajakki sopii monipuolisesti aallokkoleikkeihin ja retkeilyyn. Nopeutta tavoittelevaan kuntolenkkeilyyn on ihan eri mallit, brittiläinen banaani tavoittelee toisenlaisia käyttäjiä. Monipuolinen ja vakaa kajakki sopii myös vähän meloneille. Tässä eivät melontaominaisuudet lopu vielä kolmantenakaan kesänä, ehkä eivät koskaan. Uskaltaisin meloa tällä kajakilla ominaisuuksien puolesta Maarianhaminasta mantereelle tai Padasjoelta Kelventeelle reilussakin tuulessa.
Jos ja kun ostaa oman kajakin, on aina tehtävä kompromisseja
ellei sitten hanki kolmea erilaista kajakkia. Kayman Furyllä meloo helposti
neljänkin kympin päivämatkoja ja toisaalta voi fiilistellä miellyttävästi
aallokkoisella rannalla. Pitkän, viikon kestävän retken tavaroita voi joutua
vähän asettelemaan ja ehkä suosia mieluummin keveitä ja pienikokoisia
retkivarusteita.
Kiitos testiraportista! Yksi kysymys: Verrattuna Vortexiin, kuinka korkea etukansi on polvien kohdalta?
VastaaPoistaVortexin korkeutta en muista. Furyn etukannen alareuna on 29 cm pohjasta aukon keskellä etulaidasta mitattuna. Korkeakantisen Revalin vastaava luku on 32 cm.
VastaaPoistaKaikki kunnia Revalille, ihan pätevä merikajakki edelleen, mutta Nordkappin veroinen se ei todellakaan ole. Jos se oikeasti on olevinaan kopio niin harvinaisen huonosti on kopioitu mutta silti päädytty toimivaan kokonaisuuteen.
VastaaPoistaKopiokysymys on mielenkiintoinen. Suoran kopion valmistaminen myyntiin tulee oikeudenkäynteineen kalliiksi. Siksi malleja muunnellaan juuri sen verran, että niitä voidaan sanoa omiksi malleiksi. Kaikki muutokset, pienetkin, vaikuttavat kajakin käyttäytymiseen. Varioinnista pienin muutoksin on esimerkkejä mm. brittityylisissä kajakeissa (Rockpool, Tiderace, Skim jne). Mallien takana on muutama kaveri.
VastaaPoistaOlen kuullut ja lukenut väitteitä Suomesta ja muista pohjoismaista, että Reval olisi tehty Nordkapia sopivasti muunnellen. Mm kansi on korkeampi ja materiaali halvempaa ja kovempaa hartsia (vanhoissa malleissa). Näistä ei maallikko pysty sanomaan mitään varmaa, koska oikeuslaitoskaan ei siihen kykene. Kovin samanmallisia ja mittaisia ne ovat.
Siihen, onko Reval Nordkapin veroinen, en ota kantaa, koska en ole Nordkapia melonut. Tuskin kuitenkaan on.
Mielenkiintoinen kysymys on sekin, että onko joku malli edelleen hyvä. Miksipä hyvä malli muuttuisi vuosien saatossa huonoksi, vaikka markkinoille tulisi parempia ja kulloinkin vallitsevaa melontatyyliä paremmin tukevia kajakkeja. Ihan hyvä se vanha mallin on edelleenkin.