Meloin Tiderace Xplore-L –kajakilla keväällä ja alkukesällä
vajaat 1400 kilometriä. Kilometrit ja käyttökokemus kertyivät Suomen
merenrannikon melonnasta ja muutamasta harjoituslenkistä ennen pitkää retkeä.
Kuvassa takakannella 14W aurinkopaneeli, jolla saa riittävästi virtaa tablettiin, älypuhelimeen ja kameraan kuukauden retkellä. |
Käyttökokemukseni perustuu täydellä kuormalla melottuihin
kilometreihin tyynestä 13-15 metrin tuuleen. Tyhjällä kajakilla meloin alle
sata kilometriä meren sulapaikoissa ja pari tuntia uimahallissa.
Explore-L on 5,5 metriä pitkä v-pohjainen merikajakki. Rokkeria on kohtalaisesti. |
Tiderace Xplore-L on iso kajakki. Se on M ja S –malleja
parikymmentä senttiä pitempi ja kauttaaltaan korkeampi. Tilavuutta on selkeästi
enemmän lastitiloissa ja myös istuinaukossa. Kannen korkeus nostaa reisitukia
aavistuksen korkealle. Lyhytjalkaisen on täytettävä reisitukien alapintoja
vaikka retkipatjan palasilla. Reisituet muut ovat oikeassa kohtaa. Niistä saa
hyvän tuen.
Minulle (184 cm, 82 kg) L-malli on tyhjänä liian kantava. Se
ui pinnassa ja on tuulelle altis, niin kuin kaikki retkikuormaa hyvin kantavat kajakit
tyhjänä. Pienempi M-malli lienee tyhjänä minun kokoiselle ihanteellinen, S voi olla
liian matala.
Kuukauden retkilastissa L on todella hyvä, rauhallinen ja
hyvin ohjattava. Se tottelee kallistuksia lastattunakin mainiosti, kantaa
kuormansa moitteetta ja on helposti ja tarkasti hallittava. Kuukauden ja viikon retkilastissa ei ole käytännössä mitään eroa.
Kajakin pohja on lievä V. Perä on kohtalisen pysty, vesilinja
on melko pitkä. Kajakissa on evä, joka ei ole kovin suuri. Sivumyötäisessä ja
myötätuulessa suunnassa pysymistä auttoi, kun lastasi kajakin takapainoiseksi.
Takapaino taas vaikeuttaa surfiin pääsemistä. Matkani edetessä evän pienuus ja
huono pito ei enää häirinnyt. Totuin
kajakin käyttäytymiseen.
Kirjoitin retkijuttuni tabletilla, missä oli magneetilla kiinnittyvä bluetooth-näppis. Tabletti pysyi koko kuukauden meriretken ajan kuivana ja käyttökuntoisena. |
En ole aikaisemmin melonut niin suurissa aalloissa kuin
rannikkoa meloessani. Tiderace Xplore-L tuntui vaikeissakin oloissa vakaalta
ja pysyi hyvin hallinnassa. Pystyin rentoutumaan sellaisessakin kelissä, mihin
ennen en ole edes mennyt. Yhtään kertaa matkani aikana ei tullut tunnetta, että
voisin kaatua kajakin ominaisuuksien loppuessa.
Tyhjänä Tiderace Xplore-L pyörähtää hyvin eskimon ja
re-entryn. Tuennat ylhäältä ja alhaalta sujuvat hallitusti. Kajakki sietää
kallistusta melkoisesti ennen kuin kaatuu. Se kääntyy ketterästi, kun muistaa
kallistaa riittävästi. Paikallaan voi kallistaa aukon reunan reilusti veden
alle kaatumatta.
Tiderace Explore-L on nopea kajakki. 7-8 kilometrin matkavauhtiin täyteen lastatulla kajakilla pääsee hyvin kohtuulisella voimankäytöllä, kunhan melontatekniikka on kohdallaan. |
Kajakin viimeistely on hyvää. Luukut olivat melko tiiviit.
Kokeilemassani yksilössä tihkui vettä istuinaukosta takapäiväluukkuun desin verran päivässä. Selkätuen runko on jäykkää muovia ja kiinnitetty neljällä ruuvilla
liikkumattomaksi. Irrotin toiset ruuvit, jolloin selkätuen sai alemmas ja se
jousti vartalon mukaan. Selkätuen saattoi nyt kääntää ylös istuinaukon takaosaa
pakatessa. Tilaan mahtuu juuri ja juuri 10 litran vesipussi.
Pieni etupäiväluukku on käytössä kätevä, jos pitää karttaa aukkopeiton päällä. Muuten luukun käyttö vaatii tavaroiden järjestelyä kannella. Sellainen menee helpossa kelissä, mutta aallokossa ei. Pidin etupäiväluukussa syötävää, varakameraa, huuli- ja aurinkorasvaa, Leathermannia ja muuta pikkutavaraa.
Selkätuen lisäksi toinen korjaamista kaipaava kohta oli polkimet. Smart Track polkimet ovat kovin pienet tapit, vaikka tukevat sellaiset. Kun tappeja vasten painaa jalkaterää viikkokausia, menee varpaista tunto. Sahasin vajaan parin viikon melonnan jälkeen polkimien väliin sopivan laudan, ja kiinnitin sen rautalangalla polkimien runkoon. Lauta salli erilaisia jalkojen asentoja ja jakoi paineen laajemmalle jalkapohjaan.
Pieni etupäiväluukku on käytössä kätevä, jos pitää karttaa aukkopeiton päällä. Muuten luukun käyttö vaatii tavaroiden järjestelyä kannella. Sellainen menee helpossa kelissä, mutta aallokossa ei. Pidin etupäiväluukussa syötävää, varakameraa, huuli- ja aurinkorasvaa, Leathermannia ja muuta pikkutavaraa.
Selkätuen lisäksi toinen korjaamista kaipaava kohta oli polkimet. Smart Track polkimet ovat kovin pienet tapit, vaikka tukevat sellaiset. Kun tappeja vasten painaa jalkaterää viikkokausia, menee varpaista tunto. Sahasin vajaan parin viikon melonnan jälkeen polkimien väliin sopivan laudan, ja kiinnitin sen rautalangalla polkimien runkoon. Lauta salli erilaisia jalkojen asentoja ja jakoi paineen laajemmalle jalkapohjaan.
Kokonaisuutena pidän Tiderace Xplore L -kajakkia lähellä
ihannettani. Sen käsittely muistuttaa
Tahe Greenland T –mallia, mutta se on tilavampi ja vakaampi. Lasikuituisena se painaa kohtuullisesti. Kajakki on helposti yksin kannettavissa ja nostettavissa auton katolle. En keksi Xploresta yhtään merkittävää puutetta polkimien ja jäykän selkätuen lisäksi.
Jos hinnalla ei olisi merkitystä, hankkisin vähän pienemmän Tiderace Xplore M –mallin jokapäiväiseen melontaan ja L-mallin pitkille retkille. Hyvin pakkaamalla M.kokokin riittäisi.
Tiderace maksaa reilut kolme tuhatta euroa.
Jos hinnalla ei olisi merkitystä, hankkisin vähän pienemmän Tiderace Xplore M –mallin jokapäiväiseen melontaan ja L-mallin pitkille retkille. Hyvin pakkaamalla M.kokokin riittäisi.
Tiderace maksaa reilut kolme tuhatta euroa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti