Nousin aamulla klo 4.00, söin, nostin kajakin auton
katolle ja ajoin tunnin moottoritietä Hämeenlinnaan Virvelin venelaituriin.
Pakkasin eväät ja vaihtovaatteet kajakkiin, kiinnitin takakannelle
imukuppikiinnitteisen venevalon ja otsalle pienen otsalampun.
5.56 vedin ensimmäiset melanvedot säkkipimeälle
selälle.
Tuulensuunjoki näyttää tyyneltä ja virtaamattomalta. Tyynellä pinnalla näkyi voimakkaitakin pyörteitä. Myötävirtaan meloessa keskinopeus oli melkein kilometrin verran parempi. |
Pimeällä meloessa otsalamppu on oikeastaan turha. Se
valaisee kajakin keulaa ja samalla haittaa näkyvyyttä kauemmaksi. Otsalamppua
tarvitsee vain likkeelle lähtiessä, maihin noustessa ja tauolla. Se on
kuitenkin hyvä olla esillä ja helposti käytettävissä. Joka suuntaan valkoista
valoa näyttävä venevalo on kiinnitettävä takakannelle juuri häikäisyn
estämiseksi. Venevalon kiinnitys on hyvä varmistaa nauhanpätkällä.
Vedenpinta ympärilläni väreili kuin olisi alkanut sataa.
Satojen pikkukalojen parvet tuikkivat ympärilläni. Kalat hyppivät korkealle
ilmaan. Jotkut osuivat kajakin kannelle ja jäivät hetkeksi keulakannelle kyljet
välkkyen sätkimään. Välillä joku isompi kala loiskautti kunnon roiskeet ja säikäytti
pimeällä, tyynellä selällä. Pian kaloihin tottui. Pysyttelin keskellä
viitoitettua väylää, koska merikartaa ei ollut mukana, muuta vesiliikennettä ei
ollut enkä muistanut rantojen pintakivien paikkoja.
Yksi juomapullollinen punaista viinimarjamehua riitti hyvin koko päiväksi kahvitermoksen lisäksi. Syyskylmässä nestettä kuluu huomattavsti vähemmän kuin kesällä. |
Päivä alkoi vaalentua ennen Turengin Ahilampea.
Ahilammen vieralaiturissa nousin viiden minuutin kevennykselle ja
kahvikupilliselle. Enpä ollut ennen käyttänyt termospulloa meloessa. Nyt
keitin ja vesi olivat mukana vain varalta.
Veneenlaskupaikka ja kanootin nostopaikka Tuulensuunjoella Hämeenlinnan väylän sillanpielessä. Paikalta on reipas kävelymatka Linnatuulen huoltoasemalle. |
Jatkoin Hiidenjokea ylävirtaan. Jo Turengin
maantiesillan alla olin ihmetellyt voimakkaita pöyrteitä virrassa. Eteenpäin
tuntui pääsevän, mutta pyörteissä ohjaaminen vaati huomiota. Harvat
lateraaliviitat heiluivat, olivat kenollaan myötävirtaan, ja niiden juuressa
näkyi joen virtaus yllättävän vomakkaana.
Kernaalanjärven ylityksen jälkeen nousin
Tuulensuunjokea Hämeenlinnanväylän sillalle asti. Sillan alla on
veneenlaskupaikka ja pieni kanoottilaituri. Olin ajatellut jatkaa jokea
Haapajärvelle, kiertää Haapajärven ja palata sitten Hämeenlinnaan. Joki näytti
kuitenkin voimakkaasti virtaavalta ja pyörteiseltä. Koska joki tästä eteenpäin
kapenee, arvelin virrankin voimistuvan. Päätin palata myötävirtaan.
Kierros Kernaalanjärvellä. |
Söin reilun kupillisen mysliä ja juoksevaa jugurttia. Join kahvia.
Vapaapäiväänsä viettävä mies laski vanhan tuulilasiveneen trailerilta jokeen.
Suunnitelmana oli käydä lenkki Vanajanselällä. Edellinen yritys oli katkennut
kovaan aallokkoon. Nyt oli luvassa hyvä veneilypäivä.
Varttitunnin tauon jälkeen palasin
myötävirtaan. Melonta tuntui helpolta. Päivä oli kunnolla valjennut, aurinkokin
näyttäytyi, mutta tuuli ei vielä noussut. Meloin Kernaalanjärven tyhjän selän kerran
myötäpäivään ympäri, ja jatkoin Hiidenjokea Turenkiin.
Vauhti tuntui hyvältä ja melonta keveältä.
Ajattelin, että voisin meloa pysähtymättä Hämeenlinnaan. Nousin kuitenkin
Ahilammen vierasvenelaiturissa muutamaksi minuutiksi maihin. Koska melonta
tuntui sujuvan, uskoin melovani pikatauon ansioista jatkossa nopeammin.
Sää oli lokakuun päiväksi lämmin. Käytin
pitkähihaista urheilupaitaa ja melonta-anorakkia. Neopreenihanskat eivät
tuntuneet liioittelulta, koska vesi oli jo kylmää. Greenland-kajakkini on
matala ja melani aavistuksen liian pitkä. Kädet kastuvat vähintäänkin
jokaisella kunnon ohjailuvedolla ja kallistuksella.
Greenlandissa ei ole peräsintä. Ohjaaminen
tapahtuu kallistamalla, ohjailuvedoilla ja evällä. Evää en ole laskenut ulos
missään tilanteessa viittä senttiä enempää, tällä retkellä en senkään vertaa.
Greenlandin evähän on suuri, kuin kolmannes eskimomelan lavasta.
Viisi-kuusisataa kilometriä Greenlandilla on
opettanut kajakin ja melan hallintaa tehokkaammin kuin tuhannet kilometrit
peräsimellä ja evällä varustetulla banaanikajakilla. Nyt yli kahdeksan
kilometrin keskivauhdissa ohjailu tapahtui huomaamatta, selkäytimestä tulevina
pieninä lapakulman muutoksina ja kallistuksina.
Miemalanselän ja Hämeenlinnan välillä
vastaani meloi kaksi aamulenkkeilijää. Jatkoin Virvelin ohi Hämeenlinnan
keskustan siltojen alitse Varikkoniemeen Vanajaveden Vesikkojen laituriin. Jos
olisin noussut maihin Virvelin rannassa, missä autoni oli, helppo mahdollisuus
keskeyttämiseen olisi ollut olemassa. Nostin keskeyttämiskynnystä ja meloin
ohi.
Vanajaveden Vesikkojen melontavaja on vanhassa teollisuuskiinteistössä. Lepäsin vajan kivilattialla vuosia sitten, kun meloin ensimmäisen kerran Hiidenjokea Vanajavedelle. |
Rannassa hoidin muutaman työasian, laitoin
viestin kotiin, join termospulloni tyhjäksi ja söin mysliä. Satoi hetken. Joitakin
ulkoilijoita kulki ohitse. Melontavaja oli lukossa, wc:tä ei ollut. Makasin
selälläni laiturilla vesisateessa. Selän nikamat paukahtelivat. Lepäsin. Kello
ei ollut vielä kolmea. Yli 60 kilometriä takana. 25 minuutin tauon jälkeen
jatkoin pohjoiseen. Aamuinen tuulilasiveneilijä näytti palaavan jo
Vanajanselältä.
Aulangon rautaitiesillan alla vastaani tuli kaksi venettä. Enpä olisi uskonut, millaisen peräaallon jälkimmäinen vene nosti syliini. |
Aulangon rautatiesillan alla tuli vastaan
kaksi isoa huvivenettä. Toisen peräaalto huuhteli kajakin koko etukannen ja
melontaliivin etuosan melkein kaula-aukkooan asti, vaikka veneen vauhti oli
pieni. Tällaisia aaltoja ei yleensä kannata ottaa vastaan lähellä rantaa, missä
aalloilla on taipumus kasvaa. Nyt en voinut vastaanottokohtaa valita.
Ruska hehkuvimmillaan. |
Tuuli oli noussut sen verran, että se
selvästi auttoi melontaa. Hattulanselkä näytti tyyneltä, ja melonta tuntui
keveältä ja helpolta. Välillä näyttäytyvä aurinko sai ruskaiset puut hehkumaan
rannoilla. En ollut ottanut mukaan karttaa tutuille vesille. Huomasin, etten
muista etäisyyksiä ihan tarkasti. Hattulan vanhan kirkon kohdalta Mierolan
sillalle olikin pitempi matka ja useampi käännös kuin muistin.
Hattulanselkä pohjoiseen mennessä näytti välillä tyyneltä. Silti tuuli auttoi selvästi melontaa. |
En poikennut Mierolan vanhan sillan
kahvilarantaan. Mierolan kapeikoissa ja siltojen alla virta tuntui taas
voimakkaalta. Vesipyörteet liukuivat vastaani ja saivat kajakin käyttäytymään
levottomasti.
Hattulan rantojen ruskaa. |
Myös matka Mierolasta Lepaalle tuntui
pitemmältä kuin muistin. Tuuli nosti matalaa aaltoa takaa. Mietin seuraavaa,
päivän viimeistä etappia Lepaalta Hämeenlinnaan. Olisi vastavirta ja
kohtalainen vastatuuli. Aloin kai jo väsyä. Viimeiset kilometrit pimeässä,
väsyneenä, vastatuulessa ja -virrassa huolettivat.
Käännyin vähän ennen Lepaan laituria
takaisin. Päätös kevensi mieltäni ja paransi hiipumaan käyvää melontafiilistä. Nousin Mierolan
venerannassa viimeiselle tauolle. Söin suklaata, banaanin, leipää, mehua.
Vaihdoin kuivat, paksummat neopreenihanskat. Vedin pipon päähän ja varasin
otsalampun aukkopeiton taskuun. Kiinitin venevalon kajakin takakannelle.
Oikaisin muutamaksi minuutiksi kapealle rannan penkille.
Mierolan venevajan räystäällä on kunnon ketka kuin ainakin merikelpoisessa kalastusveneessä tai hinaajassa. Kajakissa kaarevuudesta käytetään nimitystä rokker. |
12 minuutin tauon jälkeen lähdin viimeiselle
etapille. Melonta kuivin käsin pää lämpimänä tuntui taas hyvältä. Tuuli
tyyntyi. Virta ei laajemmilla selillä tuntunut. Aulangon pohjoispuolella
vastaan meloi mies ilman minkäänlaista valoa. Pimeää ei vielä ollut, mutta pian
tulisi. Ehkäpä hän ei ollut pitkällä lenkillä.
Hattulanselkää etelään hämärtyvässä illassa. Tuuli hiipui iltaa kohti eikä lopultakaan hidastanut melontaa viimeisellä etapilla. |
Hämeenlinnan keskustaan meloin Vesikkojen
laiturin kautta mutta en noussut maihin. Linna vastapäisellä rannalla oli
valaistu. Iltalenkkeilijät juoksivat tai kävelivät rannan ulkoilutietä. Meloin
valaistujen siltojen alta. Takaa lähestyi katettu huvivene. Se ohitti minut niin
kaukaa, että aaltoja ei tuntunut pitkään aikaan.
Puhelimen akku oli lähes lopussa. Gps:n mukaan sadasta kilometristä puuttui vielä vähän. Meloin rantoja seuraillen ja mutkitellen. Ohitin lähtöpaikan ja palasin, kun sata kilometriä täyttyisi.
Puhelimen akku oli lähes lopussa. Gps:n mukaan sadasta kilometristä puuttui vielä vähän. Meloin rantoja seuraillen ja mutkitellen. Ohitin lähtöpaikan ja palasin, kun sata kilometriä täyttyisi.
Hämeenlinnan sillat. Vielä muutama kilometri sataan. |
Nousin Virvelin venelaiturin luiskalta ylös
20.05, neljätoista tuntia ja yhdeksän minuuttia lähdön jälkeen. Ajoin auton
luiskalle, siirsin tavarat kajakista autoon. Vaihdoin vaatteet rannan
valaistussa kalanperkauskopissa. Virvelin rantaravintolasta kävi mies
tarkistamassa, mitä rannassa otsalampun kanssa puuhaillaan. Kerroin meloneeni
juuri sata kilometriä. Ajoin kotiin ja saunoin. Aamulla aikaisin ajoin työhön.
Tiedän voimani ja melontatekniikkani. En
uskonut parantavani sadan kilometrin melonta-aikaani muuten kuin lyhentämällä
taukoja. En keittänyt kahvia, en puuroa enkä perunoita. Söin Start-mysliä ja
juoksevaa jugurttia, banaaneja, suklaata, leipää, juustoa ja leikkeleitä.
Kaikkea kohtuullisesti ja lopulta melko vähän. Nestettä meni vain kolmen vartin
termospullo kahvia ja juomapullollinen kotona mehustettua viinimarjamehua.
Taukoihin kului kaikkiaan tunti ja minuutti.
Olo pysyi lähes koko ajan kevyenä ja hyvänä. Kajakissa
istuminen ei tuottanut vaivoja tai hiertymiä. Ensimmäsien etapin loppuosaa
lukuunottamatta ei tuntunut nälkä eikä jano eikä toisaalta ähky. Pieni hiki oli
päällä jatkuvasti niin, että lyhyilläkin tauolla alkoi palella.
Greenlandin ahtaisiin jalkatiloihin tottuu.
Käytin neopreenisia, kumipohjaisia meontatossuja, joissa ei ole milliäkään
kasvunvaraa. Jalkavaivat olivat vähäisiä, pientä turtumista loppupäivästä.
Pohkeet sen sijaan karamppasivat. Joitakin saattaa yllättää se, että meloessa
pohkeet rasittuvat. Näin tapahtuu, kun melontaliike lähtee jaloista.
Krampaamiseen vaikutti myös se, että jalat ja lahkeet olivat märät koko retken
ajan.
Mukana oli aivan liikaa tavaraa. Eväitä oli
yli tuplat tarpeeseen nähden. Keitin ja kaasu olivat liikaa, samoin 1,5 litraa
vettä. Vaihtovaatteet kuuluvat ”pakolliseen” varustukseen. En tarvinnut
niitäkään. Taukofleeceäkään en viitsinyt kaivaa vaikka olisin tarvinnut. Varamelaa kuljetan kannella aina kotijärven
ulkopuolella meloessa. Vielä koskaan en ole tarvinnut.
Tuskinpa muutaman kilon ylimääräinen painolasti retkikajakissa juurikaan
vauhtia hidastaa. Varamelan, pelastautumisvälineiden tai pumpun puuttuminen voi
katkaista koko matkan, pysyvästikin.
Tältä kaudelta sataset on nyt melottu. Ehkä
seuraavan voisi ensi kesänä meloa ihan mielenkiinnosta jollain nopeaksi
tunnetulla kajakilla. Sellaisella, missä jaksaa vaivoitta istua vähintään puoli
vuorokautta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti