perjantai 19. lokakuuta 2012

Melontakartat osa 2.

7 Sillan Saaristo -melontakartta


7 Sillan Saariston melontakartta on ylä-
reunasta sidottu, vedenkestävä A3.
Tutustuin Koloveden retkellä Tuomo Pirkolaan, joka oli ystävänsä kanssa muutaman päivän melontaretkellä. Reittimme kulki hetken samaan suuntaan. Kerroimme retkistämme ja vaihdoimme melontakokemuksia. Vuoden takainen Ulkokallan retkeni tuli puheeksi Tuomon kanssa.

Tuomo kertoi olevansa kotoisin Kallan saarilta Kalajoen edustan merialueelta. Näytin puhelimellani kuvia Kallankareilta, ja Tuomo tuli tietämään melontakuvia -blogistani.

Koloveden ja Keskisen Saimaan retken jälkeen sain Tuomolta terveisiä. Tuomo kertoi, että hänen lähivesiltään on valmistunut uusi hyvätasoinen melontakartta ja että hän voisi sellaisen minulle hankkia.

Parin viikon kuluttua sain nelivärisen, vedenkestävän kartaston Uudenkaarlepyyn ja Lohtajan väliltä. Kartan lähetti minulle Leif Lunabba, joka  toimii pietarsaarelaisen melontaseuran Botnia Canoen puheenjohtajana.

Leif Lunabba on tehnyt elämäntyönsä liikunnanopettajana. Yhtenä eläketyönään hän on hankevastaavana henkilönä koonnut melontakartan 7 Sillan Saaristosta ja nyt työn alla on vastaava kartta alueen joki- ja järviseudulta. Hankkeessa ovat mukana alueen kunnat, melontaseurat ja EU:n aluekehitysrahasto.

Pitkien retkien meloja Leif ei sano olevansa, mutta kertoo meloneensa vanerikaksikolla Saarijärveltä Jyväskylään -70 luvun alussa. Retki onnistui hyvin, ja siitä jäi mukavat muistot. Leif päätyi avioliittoon retkikumppaninsa kanssa. Nelikymppisenä Leif aloitti edelleen jatkuvan kilpamelontaharrastuksen. Viimeksi elokuun lopulla päätyi palkintokaappiin SM-pronssimitali yli 60-vuotiaiden sarjassa 200 metrin matkalta.
Kartaan liittyy selostukset retkeilyn kannalta kiinnostavista paikoista ja
jonkin verran muuta yleistä informaatiota.
Hyvä lähtöpaikka, sauna, taukopaikka. Kattavaa ja tarpeellista tietoa.

7-sillan saariston melontakartta ulottuu etelässä Uudenkaarlepyyn ja Oravaisten rajalle. Pohjoisessa kartta päättyy Lohtajan Vattajanniemen jälkeen. Lohtajan upeat hiekkarannat ovat kartan pohjoisimmalla lehdellä. Rahjan saaristo ja Kalajoen hiekkasärkät jäävät kartan ulkopuolelle.

Kartan parasta antia ovat nimensä mukaan 7-sillan saariston alue Kokkolan ja Pietrasaaren välillä sekä Kokkolan edusta Tankareineen kaikkineen. Merellä kartta ulottuu uloimpiin saariin asti.
Infolaatikot peittävät jonkin verran 
kartan tietoja. Uskon, että laatikoiden 
alle ei jää mitään ratkaisevan tärkeää.

Kartta näyttää perustuvan Maanmittauslaitoksen karttapohjaan. Se on lyhyeltä sivultaan kierreselkään sidottu A3. Sivujen materiaali on vedenkestävää, muovimaista, mattapintaista materiaalia. Mittakaava on melojalle hyvin sopiva 1:50 000. Kartan mekaanista kestävyyttä en ole vielä päässyt kajakin kansinarujen alla kokeilemaan, mutta vedenkestävyyden testasin juoksevan veden alla keittiön tiskialtaassa.

Kartan esittelytekstissä muistutetaan, että kartta soveltuu vain melontaan. Kareja ja kiviä ei ole otettu reiteissä huomioon. Paikallisia vesiä vielä tuntematta näyttää, että kartalle on merkitty merimerkein ainakin veneilyn pääväylät.

Kahdeksan karttasivun lisäksi kirjasessa on sivun verran esimerkkejä melontareiteistä ja sivun verran merkkien selityksiä, yhteystietoja ja yleistietoutta. Kartalle on numero/kirjain koodein merkitty joukko satamia, maihinnousu- ja leiripaikkoja sekä muita käyntipaikkoja, joista on sivun verran selostuksia gps-koordinaatteineen. Tämä kaikki on tietysti sekä ruotsiksi että suomeksi.
Oma kosketukseni alueen vesiin rajoituu toistaiseksi suunnilleen tälle alueelle. 
Hyvä kartta houkuttelee melomaan sen kaikki kahdeksan sivua läpi.

Oma kosketukseni kartan vesialueisiin rajoittuu toistaiseksi yhteen kanoottimelontaharjoitukseen Pietarsaaresta sisämaahan päin Pirilöön ja Larsmon altaan laidoille. Hyvä kartta houkuttelee järjestämään retken 7 sillan vesille tulevina kesinä.

Veneily- ja melontakirjallisuudessa kartan alueelta mainitaan mm. aselaiva Graftonin muistomerkki Boris Erssonin hienossa Perämeren saaristosta kertovassa matkapurjehduskirjassa. (Äventyr med Måsen – Möten med människor och skärgårdsliv i Bottenviken och Kvarken, suom. Purjehdus Pohjanlahdella). Hieno kirja, johon kannattaa tutustua.  Leif Lunabba kertoo, että Graftonin muistomerkille on kajakilla vaikea nousta maihin, mutta tarina on kiinnostava.

Samainen  aselaiva Grafton mainitaan myös Martti Raiven vuonna -48 julkaistussa kirjassa Kanootilla Oulusta Helsinkiin. Raive viipyi sekä Lohtajalla, Kokkolassa että Pietarsaaressa joitakin päiviä ja eksyi hämärässä yössä Larsmon seudulla.

Martti Raive toipui -30 luvun alkupuolella vakavasta sairaudesta, ilmeisesti keukotaudista, päällysti roskiksesta pelastamansa kajakin rimarungon maalatulla säkkikankaalla ja meloi vähäisesti varustautuneena kesän aikana Oulusta Helsinkiin. Retken päätyttyä tauti oli voitettu.
Valmiita, mietittyjä reittejä etäisyyksineen ja palveluineen on selostettu
sekä suomeksi että ruotsiksi kokonainen sivu.

Retkikirjan hän kirjoitti sodan jälkeen, kun arveli sen rakentavan tulevaisuudenuskonsa menettänyttä mielialaansa. Kirjoittaja palaa retkikertomuksessaan nuoruuden ihanteellisuuteen ja elämän eheyteen. Kannattaa lukea, jos kirjan jostakin löytää. 

Tarina on yksi varhainen esikuva nykyajan seikkailijoiden sponsoroiduille retkille. Raive nimittäin rahoitti retkensä myymällä painattamiansa "Kanootilla Oulusta Helsinkiin" postikortteja.

Mainiota 7 Sillan Saariston melontakarttaa voi kysellä toimitus- ja lähetyskuluja vastaan alueen melontaseuroilta Botinia Canoelta ja Keskipohjanmaan Retkimelojilta.
sihteeri@keskipohjanmaanretkimelojat.net tai info@botniacanoe.fi


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti