Meloin viime elokuussa Vanajavedellä sadan kilometrin päivämatkan.
Testin iloisin yllätys oli, että huonoryhtinen, selkävaivainen toimistoihminen
pystyy sellaisen päivämatkan melomaan, jos riittävästi haluaa. Melontakauden
lopulla pohdin, että satasen siivun voisi ainakin kerran kesässä meloa.
Greenland T liukuu kevyesti tyynessä vedessä. Sillä pystyy pitämään helposti n. 8 km/h keskinopeutta. |
Greenland T on mukava melottava. Se tottelee herkästi
kallistuksia ja melan liikkeitä. Matala takakansi on aikamiehen painolla lähes
veden pinnan tasolla. Kohtuullisetkin laineet ja veneiden peräaallot huuhtelevat
kannen yli, mutta kajakki on vakaa kaikensuuntaisilla aalloilla. Halusin
kokeilla, miten pitkään matalakantisen kajakin sisällä ahtaissa jalkatiloissa pystyy
42 numeron jalkaa pitämään. Meloin Greenlandilla satasen.
Hämeenlinnan Virvelin laituri on hyvä lähtöpaikka. Vieressä on parkkipaikka ja kahvila. |
Viiden tunnin yöunien ja tunnin ajomatkan jälkeen lähden
Hämeenlinnan venelaiturista 5.52 tyynelle Vanajalle. Greenland T liukuu
kevyesti, reippaasti meloessa runkonopeus tulee helposti vastaan.
Hämeenlinna kuuden aikaan perjantaiaamuna. Tyyntä ja hiljaista. |
Lepaan
laiturilla nousen muutamaksi minuutiksi heiluttelemaan varpaita ja notkistamaan
selkää. Syön banaanin ja juon mustikkajugurtin. Keskinopeus on tähän mennessä
8,2 km/h. Reilusti enemmän kuin yhdelläkään lenkilläni tänä keväänä.
Männyn siitepöly kelluu laajoina lauttoina kuin sinilevä pahimpina leväaikoina. |
Vanajanselälle tullessani pari-kolme metrinen luoteistuuli
rikkoo tyynen vedenpinnan. Ylitän selän sivutuulessa tuttujen saarten kautta ja
nousen tauolle Jalavaniemen leirintäalueelle klo 9.42. Jalavaniemen tauko venyy
tarpeettomasti, koska jään vaihtamaan kuulumisia isäntäväen ja vanhan
vaununaapurini kanssa. Jatkan matkaa vasta 10.29.
Koska tuulee luoteesta, päätän meloa länsirannan suojassa
muutaman kilometrin pohjoiseen ja vedellä sieltä suorassa myötätuulessa suoraan
selän yli Vanajaniemeen. Näin lenkkini ensimmäinen osuus pitenee, eikä
jälkimmäistä, eteläistä osuutta tarvitse vetää Turengin Ahilampea pitemmälle.
Männyn siitepöly täplittää veden pintaa. Keula-aallossa täplät muuttuvat ruskeiaksi vaahdoksi. |
Muutaman metrin myötätuuli on mukava melottava. Vauhti pysyy
helposti yllä, mutta ohjaamiseen ja aallokkoon ei vielä tarvitse kiinnittää
isompaa huomiota. Kuljen matalien aaltojen mukana melkein Lepaan kapeikolle asti.
Omenankukkia Mierolan sillan pielessä. |
Lepaalla ja Mierolassa nousen yhteensä kymmeneksi minuutiksi
heiluttelemaan varpaita ja notkistamaan selkää. Takaisin Hämeenlinnnan
keskustaan palaan klo 15. Juon Virvelin
kahvilassa munkkikahvit, ja makaan hetken selälläni laiturilla.
Hopealinja-alus tulee vastaan onneksi leveässä kohdassa. Alus nostattaa melkoisen peräaallon. Olin kerran kaatua soutuvenettä moottorilla ajaessani, kun Hopealinja sattui vastaan kapeassa kohdassa. |
15.20 jatkan etelään laiskasti vastaan virtaavaa
Hiidenjokea. Neljän minuutin varpaanheilutustauon ja reilun kahden tunnin
melonnan jälkeen nousen 17.35 Ahilammen venesataman laiturille. Kymmenen
minuutin pikakahvin ja ananasviipaleilla vuorattujen ruisviipaleiden jälkeen
palaan takaisin.
Greenland T liukuu kevyesti. Siinä missä käppyräinen Reval
pysähtyy, kun melan nostaa vedestä vaikkapa valokuvan ottamista varten,
Greenland T jatkaa kevyesti liukuaan. Jos varpailla olisi reilummin tilaa, tätä
voisi meloa vaikka vuorokauden ympäri. Koska jalkaterät on kannen alla varpaat
ulospäin, rasittuu kantapään ulkosyrjä pitkässä melonnassa ikävästi. Olin
lähtiessä asetellut muutaman millin vahvuisen solumuovipalan polkimien alle
kantapäitä säästääkseni. Pelkkä neopreenisukka ei anna kunnon tulea ja suojaa
melontatossuihin tai sandaaleihin tottuneille jalkaterilleni.
Nousen viimeisellä etapilla vain heiluttelemaan varpaita ja
säätämään selkätukea tiukemmalle. Koska jalkaterät väsyvät ja turtuvat,
melonta-asento alkaa liukua liian takanojaksi. Kunnon jalkatuki on tehokkaan
melonnan kannalta yhtä tärkeä kuin kunnon mela.
Klo 20 nousen melko vaivalloisesti Virvelin veneluiskalta
ylös. Voimat on huvenneet Vanajalle ja Hiidenjoelle. Jaksan kuitenkin nostaa
vielä kajakin auton katolle, syön
banaanin, kerään hiestä märät vaatteet Ikean kassin ja ajan kotiin.
Greenland T. |
Aikaa retkeeni kului kaikkiaan 14 tuntia ja 8 minuuttia.
Taukoja pidin 1 tuntia 40 minuuttia. Melontaan siis kului 12 tuntia 28
minuuttia. Kotona mittasin reittini uudelleen kartalta, koska olin sitä
houkuttelevan luoteistuulen vuoksi muuttanut. Vanajanselällä tekemäni
ylimääräinen lenkki oli liian lyhyt. Kokonaismatkaa kertyi vain 96 kilometriä.
Keskinopeudeksi muodostui siis melonnan osalta 7,8km/h.
Greenland T on kevyt melottava, mutta pituuteen nähden lyhyt
vesilinja rajoittaa runkonopeutta. Reval tuntuu jonkin verran nopeammalta,
mutta nopeus ei synny niin helposti. Miltähän satanen tuntuisi vaikkapa Point 18 XP:llä, joka on nopea ja siinä on reilut jalkatilat?
Greenlandin pohja on hyvin loiva V. Kajakki kääntyy helposti kallistelemalla ja liukuu kevyesti. |
Taukoihin kului taas lähes kaksi tuntia. Jalavaniemen tauko
tuplaantui suunnitellusta. Lyhyitä taukoja oli liikaa, koska varpaat turtuivat
ja väsyivät. Lisäksi useimmilta tauoilta lähtiessä Greenlandin evän väliin
kiilautui pieni kivi tai kaksi. Evä jumiutui yläasentoonsa ja jouduin palaamaan
aina takaisin evää irrottamaan.
Toiseksi viimeisellä evänirroitustauolla en viitsinyt
kiireessä kaivaa retkilusikkaa tai Leathermannia kajakin luukuista, vaan käytin
tarkoitukseen ananaspurkin kantta. Kannen reunan repiessä kämmeneni ja sormeni
päät ja taipeet rikki, muistin, miksi evän alareunassa on usein reikä. Reikään
kuuluu kiinnittää pieni narulenkki, josta ylös jumittuneen evän saa näppärästi
vedettyä alas.
Minulta on usein kysytty, tulevatko käsivarret melonnassa
kipeäksi. On myös arveltu, että melonta vahvistaisi erityisesti käsivarsia.
Satanen ei tuntunut käsivarsissa, koska nehän ovat meloessa melkein suorassa. Käsiä
koukistetaan vain 800 gramma painavaa melaa vedestä nostaessa.
Melonta tehdään isoilla lihaksilla. Minulla satanen tuntui
hartioissa, yläselässä, ylävatsan lihaksissa (niitä siis on!) ja reisissä. Nyt,
vuorokausi melonnan jälkeen, oikean jalan keskimmäisistä varpaista puuttuu
vielä tunto ja ananaspurkin kannen haavat kirvelevät, mutta muuten keväiset
pihatyöt ovat notkistaneet selän ja jalat niin, että huomenna voisi taas meloa
kympin tai kaksi.
SInulla ei ollut gps:ää mukana matkan mittaukseen? Harmittavan lähelle satasta meloit ja varsin reipasta vauhtia.
VastaaPoistaMelon jossain vaiheessa kesää matkan uudestaan iPhonen Sport-trackerin kanssa. Mutta sitä ennen Greenlandin jalkatuet pitää muuttaa jalkateräystävällisemmiksi tai sitten kysellä käyttöön sopivampaa kajakkia.
VastaaPoistaViime perjantain sää oli hyvä. Tuuli juuri sen verran ja sellaisesta suunnasta, että siitä on hyötyä mutta ei mitään haittaa. Muuta veneliikennettä oli hyvin vähän.
Olen melonut tänä keväänä Greenlandilla pisimmillään 40km:n lenkin. Ruuvasin jalkatuet kiskoineen irti. Asensin eteen sopivan paksuiseksi ja muotoiseksi liimatun ja veistetyn StyroFoam-kimpaleen. Syntyneellä kiinteällä levyjalkatuella jopa 45 numeron jalalla viitsii meloa pitkiä lenkkejä Greenlandilla.
PoistaMitä enemmän Greenlandilla meloo, sen mukavammalta se tuntuu. Toukokuussa G-kilomtrejä kertyi 204 km, kun Revalilla tuli melotuksi vain vajaat 73 km. Ysikuutosen jälkeen jalkatilan ahtauteen alkaa tottua ja varpaisiin on palannut tunto. Ei se lopultakaan niin kovin ahdas ole.
PoistaJonain päivän lastaan siihen kokeeksi viikon retkitavarat, ja katson miten se sitten käyttäytyy. Ja että miten tavarat kyytiin sopivat.
Olen jo mielessäni suunnitellut, miten jalkatukia virittelisin. Olisi kiva nähdä vaikka kuvia StyroFoam-jalkatuesta.
Kajakki matkaa jo veljen kyydissä takaisin mökille... Sain rautakaupasta joutopalan ilmaiseksi. Alkuperaiset jalklatuet olivat kiinni sormin auki pyöriteltävillä muttereilla. Irroittaminen vei noin 3 min. Kinnittäminen ehkä 3.30.
PoistaTyhjänä Greenland vähän keikuttaa isommassa sivuaallossa. Pohja on senverta tasainen. Sama ominaisuus on aallokossa XP:lla. Molempia melon jalat vapaina eli en ota reisi tukiin kiinni.
Tuulen merkitys on kyllä suuri, etenkin kun meloo pitkää matkaa.
VastaaPoistaEdellisen kerran satasta meloessani osui puolet matkasta keskipäivään ja vastatuuleen. Jos olisin tehnyt lenkin toisin päin, tuulesta olisi ollut melkein vastaava hyöty kuin nyt.
PoistaLiian kova tuuli nostaa aallokon, joka tarpeeksi terävänä vie energian ohjaamiseen. En viihdy pitkiä aikoja kovassa myötäaallokossa. Kunnon sivuaaltoon/maininkiin sen sijaan on upeaa lasketella. Parin kolmen metrin myötäisessä vauhtini on varmaan paras, vaikka se meloessa tuntuu silloin hitaammalta.