perjantai 11. helmikuuta 2011

Käyttäjäkokemuksia kajakeista, Point Chrunch ja Sea Cruiser

Point Chrunch Rocket
 
Pointin muovinen Chrunch Rocket on nopea kajakki. Ensikertalainen voi säikähtää sen alkukiikkerää olemusta. Vaikka v-pohjainen kajakki keikkuu, se ei silti kaadu helposti.

Meloin Rocketilla loppusyksyn kylmissä järvivesissä ja käytin sitä talven uimahalliharjoituksissa. Isompi aallokko jäi Chrunch Rocketilla kokeilematta.

Avaimenreiän muotoinen aukko on edestä melko kapea. Jalat on siirrettävä kannen alle vuorotellen. Aukosta kyllä pääsee tarvittaessa nopeasti pois. Kannen alta saa hyvän reisituen juuri sopivalta kohdalta. Istuintuntuma on tukeva ja tiivis. Leveästä muovisesta kaitaleesta taivuteltu selkätuki on jäykkä ja sen kulma on syytä säätää kiinnityspisteitä muuttamalla sopivaksi. Jäykkä tuki saattaa hiertää huolimattomasti säädettynä.

Kajakki on viisimetriseksi yllättävän raskas. Raskauden tuntua lisää se, että aukon reunasta kannatellessa kajakki on kovin etupainoinen. Luontevaa kantamiskohtaa ei aukonreunassa ole. Reunus on paksu ja liukas. Aukkopeiton pysyvyyden varmistamiseksi aukon kaulus kaipaa kunnollista alapinnan karhennusta.

Kannen alla on hyvin tilaa. Normaalikokoiset jalkaterät sopivat polkimille hyvin. Melonta-asento on luonteva ja tuttu. Kannen voimakkaasti viistetyt sivut helpottavat tehokasta melontaa. Melaa tai sormia ei saa vahingossa kolautettua kanteen. Kajakin muotoilu on jollain tapaa kulmikas.

Kokeilukappaleeni puolsi jatkuvasti toiselle sivulle eikä siinä ollut Rocketin normaalivarustukseen kuuluvaa peräsintä. Puoltaminen ei ollut voimakasta ja sen saattoi johtua lievästi toispuoleisesta melonta-asennostani. Jäykkä selkäni ei taivu kunnolla kuin oikealle puolelle. Kilometrisen järvenselän ylityksessä tarvitsin noin kymmenen voimakasta ohjailuvetoa. V-pohjainen kajakki ui tyhjänä helposti kallellaan jommallakummalla lappeella. Sekin saattaa kääntää kajakin kulkusuuntaa.

Chrunch Rocketilla melominen on mukavaa ja vaivatonta. Matka joutuu kevyesti. Etukannen muotoilu houkuttelee tehokkaaseen melonta-asentoon. Suorasta kölilinjasta ja matalasta keulasta johtuen kajakin nokka ei nouse korkealle, vaan tuntuu banaaninmuotoiseen kajakkiin tottuneesta matalalta. Keula on kuitenkin melko kantava, enkä saanut sitä sukeltamaan aallon sisään. Vasta-aallokossa kajakki läiskähtelee aallolta toiselle ja etukansi pysyy kuivana.

Istuinaukko sallii hyvin taakse nojaamisen. Eskimo pyörähtää helposti vaikkakin hieman jäykästi. Reunan muotoilu aiheuttaa pyörähdykseen kulmikkuutta niin, ettei se mene ihan pehmeästi. Hyvä reisituki auttaa eskimon tekemistä ja ylätuentaharjoittelua.

Kantokahvat edessä ja takana ovat kankaisia hihnoja, joiden taitokseen kumiköydet kiinnittyvät. Hihnojen ompeleet purkautuvat helposti, jolloin kumiköydet löystyvät. Kajakin koko paino on nostettaessa näiden ompeleiden varassa.

Tavaratilat eivät tunnu kovin suurilta. En tosin kokeillut retkivarustuksen pakkaamista kajakkiin. Luulen viikon retkitavaroiden kuitenkin kajakkiin mahtuvan.

Point Chrunhc Rocket voisi nopeana ja kevyesti melottavana sopia hyvin iltalenkeille ja nopeille retkille. Nopealla retkellä tarkoitan sellaista retkeä, missä melonta on tärkeämpää kuin maisemienkatselu ja tulilla istuminen. Muovisena se on huoleton käsiteltävä kivisillä rannoilla. Pienen selkänojan ja istuimen virittelyn jälkeen siinä voi istua useamman tunnin kerrallaan. Paikallaan kajakki on kiikkerä, mutta liikkuessaan tuntuu hyvin vakaalta. Se voisi olla parhaimmillaan kohtuullisesti kuormattuna. Uskoisin viidenkympin päivälenkin tällä kajakilla melko sujuvasti onnistuvan.




Point Sea Cruiser

Sea Cruiser on kuin Chrunch Rocketin maltillisempi versio. Sen v-pohja on loivempi ja se tuntuu leveämmältä vaikka on vain sentin Rocketia leveämpi. Pituutta on 525 cm. Isoaukkoisena siihen on helppo istua. Leveä istuin ja kajakin mataluus lisäävät väljyyden tuntua kuin olisi kaksi numeroa liian iso kenkä jalassa.

Sea Cruiser voisi olla oma kajakkini, jos siihen olisi aikanaan saanut kunnolliset reisituet ja istuimen sivuun sopivat hölskymisenestopalat. Kajakki on helppo käsiteltävä ja tuntuu nopealta. Loiva v-pohja on vakaa. Valokuvaaminen ja muu oheispuuhastelu on Sea Cruiserin aukossa turvallisen tuntuista. Sea Cruiseriin mahtuu helposti isokokoisempikin meloja.

Kokeilukappaleessani oli kajakkiin vakiona kuuluva peräsin ja evä. Ne toimivat moitteettomasti. Evä on metallinen ja tukeva. Kajakki piti sivutuulessa suuntansa ilman näitäkin. Toki evä helpottaa suunnan pitämistä sivu- ja myötätuulessa. Matala keula kantaa niin, ettei se sukella helposti aallon sisään.

Kajakkia on helppo kallistaa ja se ohjautuu hyvin kalistamalla. Kajakki ei voimakkaasti kallistettaessa ihan heti kaadu. Sen saa kallistamalla kääntymään lähes paikallaan. Kunnon reisituet ja istuimen tilkkeet tietysti parantaisivat tuntumaa.

Melominen on kevyttä ja luontevaa. Kannen muotoilu on samanlainen kuin Chrunch Rocketissa, ja takakansi on matala. Keula kantaa hyvin vasta-aallokossa. Meloessa pysyy melko kuivana roiskeilta. Meloin Sea Cruiserin lokakuisella järvellä ja merellä kohtalaisessa tuulessa ja tyynessä.

Lastiluukuissa on isot aukot ja kumikannet. Lastaaminen olisi helppoa, elleivät tavaratilat olisi niin matalia. Takana evä jakaa tavaratilan takaosan kahtia. Viikon retkitavarat kyllä mahtuvat lastitiloihin. Päiväluukkuja on kaksi, mikä vähän helpottaa järjestyksen pitoa, mutta samalla rajoittaa tavaroiden kokoa.

Mukava kajakki isollekin ihmiselle. Nopea ja vakaa. Tällä saattaisi meloa Suomenlahtea päästä päähän pienen istuimen virittelyn jälkeen. Kuulin, että uudet mallit olisi varustettu reisituilla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti