Pitemmät melontaretkeni ovat kestäneet tavallisesti viikosta vajaaseen kahteen viikkoon. Pisin, koko Suomen rannikon mittainen retkeni kesti kuukauden, ja parin yön yli- retkiä joitakin. Pitkät retkeni ovat lähteneet jostakin ja päättyneet jonnekin toisaalle. Lyhyemmät retket ovat olleet useimmin rengasretkiä.
Kesäkuun alussa lähden parin viikon mittaiselle melontaretkelle, jonka aikana ei tarvitse meloa lainkaan, jos ei halua. Toki melomaankin pääsee. Retken tavoitteena ei ole meloa jostakin johonkin, vaan rakentaa oma kanootti. Siis kanootti, ei kajakki.
Limilautarakenteinen kanootti on reilut 4,5 metriä pitkä ja 80 cm leveä. Kurssin aikana voi meloa samanlaisella valmiilla kanootilla. |
Pälkäneellä järjestettävä retki, tai oikeammin kanootinrakennuskurssi, alkaa 3.6. ja päättyy 14.6. Kurssilla opastetaan kädestä pitäen valmistamaan oma Finnia-kanootti. Kurssille mennään tyhjin käsin, ja lähdetään kotiin limilautarakenteisen kanootin kanssa. Kurssin aikana pääsee melomaan valmista kanoottia, jotta saa tuntumaa ja voi tarpeen mukaan personoida omaa kappalettaan.
Vendia Woodsin idea on kiinnostava, ja kanoottikin on kaunis. Kanootin ulkomuoto tuo mieleen perinteisen limilautasoutuveneen, mutta myös kapean ja pitkän jokiveneen. Ideana on ottaa kurssille enintään kaksitoista osallistujaa, jotka rakentavat kurssilla kuusi kanoottia. Rakentaminen sujuu parhaiten työparilta, eli kurssi sopii hyvin vaikkapa pariskunnalle, vanhemmalle ja lapselle tai ystävän kanssa osallistuvalle.
Kun kanootti on valmis, vieressä on Kukkian melontavedet. Vendia Woodsin Jouka Dehm kertoi, että esimerkiksi Saksassa vastaavat kurssit ovat varsin suosittuja. Voi olla, että tulevina kesinä Kukkian tulipaikoilla puhutaan saksaa tai muita vieraita kieliä.
Finnia-kanootti oli esillä Helsingin venemessuilla. En ehtinyt messuilla käymään ja valmista kanoottia näkemään, mutta päätin silti osallistua kurssille ja lähteä kurssin lopuksi yksilapaisella melalla melomaan. Toiveenani on veistää kurssin aikana kanootin lisäksi ainakin yksi mela, mahdollisesti kaksi. Kanootti on ensisijaisesti kaksikko, joskin yksikkönäkin ihan toimiva.
Finnia-kanootti rakennetaan limisaumalla viiden ja kuuden millin vahvuisista CNC-jyrsityistä Vedia-venelaudoista. Venelauta on erikoisvaneria, jonka pintaviilut ovat oksatonta mäntyä. Jouka Dehm kyseli, haluanko kanoottini pintaan suorasyisen ja kruunukuvioisen viilun. Ehkä käytän molempia. Samalla valitsin istuimiin tilattavan tekstiilivyön värin.
Kanootin pinta sivellään pellavaöljyn, kuhmolaisen mäntytervan ja puutärpätin seoksella, eikä sitä päällystetä lasikuitumatolla. Menetelmä vaikuttaa perinteiseltä limisaumaveneen käsittelyltä, joskin laudan ja niiden liimauksen osalta nykyaikaan tuodulta.
Ensimmäiset limisaumaveneet ommeltiin kasaan jänteillä tai juuripunoksilla, niittaaminen keksittiin vasta rautakaudella. Ompelemalla kasattu vene voitiin purkaa, kuljettaa pitkänkin maakannaksen tai koskipaikan yli ja kasata uudelleen. Finnia-kanootin laudat kiinnitetään toisiinsa liimaamalla.
Kurssipaikalla on tarvittavat työkalut, materiaalit ja kunnon opastus. |
Rakennettava kanootti on 456 cm pitkä, 80 cm leveä ja painaa noin 30 kiloa. Hyötykuormaa sen kerrotaan kantavan 200 kiloa.
Vendia Woods järjestää ensi kesänä ainakin kaksi kanootinrakennuskurssia, joista toinen on heinäkuun alussa. Molemmilla kursseilla näyttää vielä 24.3.2024 olevan tilaa - kesäkuussa kolmelle parille ja heinäkuussa yhdelle.
Osallistun kesäkuun kurssille, ja kerron blogissani aiempien tarinoitteni tapaan, miten kanootin rakentaminen sujuu ja millaista sillä on meloa.
Linkki kanootinrakennuskurssille
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti