maanantai 11. tammikuuta 2016

Mustakantinen kajakki ja rakennushaaveita



Olen melonut monenlaisilla kajakeilla. Ensimmäinen kajakkini oli laivaston harmaa, vanerista itse rakennettu ruuhi. Oikeastaan se ei edes ollut kajakki. Kokeilin vaneri-epoksi -rakennusmenetelmää enkä löytänyt sopivia ilmaisia piirustuksia. Kajakin runko syntyi kilpasoutuveneen piirustuksilla ja kannen kyhäsin ilman sen kummempaa suunnitelmaa ja kokemusta. En ollut koskaan melonut kajakilla. Rakennusprojekti onnistui kuitenkin niin hyvin, että kipinä melontaharrastukseen syttyi.


Seuraavana keväänä hankin muovisen peruskajakin ja parin kauden jälkeen merikajakin, joka minulla on vieläkin. Koko harrastukseni ajan olen vuokrannut, lainannut tai testannut oman kajakin rinnalla muita kajakkeja. Lainakajakeista eniten olen melonut Tiderace Xplorerilla. Meloin sillä vajaat 1500 km mm. Suomen rannikon läpi. Toiseksi kovimmassa käytössä on ollut Tahe Greenland T (nyk. Zegul Greenland T), joita minulla on ollut kaksi eri yksilöä. Greenlandeilla on taittunut yhteensä reilut tuhat kilometriä. 

Greenlandeista mustakantinen ja valkopohjainen oli suosikkini. Pisin päivämatkani sillä oli 100 kilometriä, jonka jälkeen varpaisiin palasi tunto vasta kuukausien kuluttua. Silti se on edelleen yksi suosikkikajakeistani. Kevyt, nopea, herkkä ja helposti rollattava. Ja musta kansi toimii hyvin valokuvissa kaikilla keleillä!





Yli kymmenen tuhannen melontakilometrin ja vajaan parinkymmenen eri kajakin jälkeen huomaan haaveilevani jälleen kajakin rakentamisesta, mutta kunnon piirustuksilla. Mistäpä löytäisi piirustukset Greenlandin kaltaiseen kajakkiin, jonka kansi olisi aavistuksen verran korkeampi niin, että jalkaterissä säilyisi tunto vielä kolmannenkin melontapäivän jälkeen.

1 kommentti:

  1. En tiedä löytyykö tuolta juuri sellaisia piirustuksia, mitä kaipaat, mutta tässä kuitenkin linkki:

    http://www.thomassondesign.com/en/catalog/my-kayaks

    VastaaPoista